Brandskyddspolicy

Antagen av styrelsen den 11 oktober 2011

Skyldighet enligt lag

Den 1 januari 2004 trädde en ny brandskyddslag i kraft som ersatte räddningstjänstlagen. Lagen innebär att Brf Flustret 19 i egenskap av fastighetsägare ska:

• arbeta systematiskt med brandskydd
  • göra allt vi kan för att förhindra att det börjar brinna
  • informera om utrymmesvägar

Föreningen vill även informera om vissa skadebegränsande åtgärder som kan vidtas om olyckan skulle vara framme.

Systematiskt brandskyddsarbete

Föreningen har valt att bedriva det systematiska brandskyddsarbetet genom att:

• genomföra en årlig brandskyddsinspektion om året.
  • portombuden och fastighetsskötare regelbundet inspekterar trappuppgångar och allmänna utrymmen.
  • påminna alla boende om att ha minst en fungerande brandvarnare och hur man går till väga för att skaffa en ny.
  • säkerställa att utrymningsvägar är korrekt utmärkta och dokumenterade
  • informera om de brandskyddsregler som gäller.
  • verka för att medlemmar och hyresgäster ska ha en god förståelse för brandskyddets betydelse så att alla kan bidra till en god säkerhet.

Särskilda riskområden och riskbeteenden

Styrelsen vill särskilt informera om följande speciella riskområden och riskbeteenden:

1. INGENTING får förvaras eller placeras i allmänna utrymmen som trapphus, våningsplan, källargångar, vindskontor etc.
    -Varför?
    Uppställt gods utgör en ökad brandrisk och kan försvåra eller omöjliggöra en säker utrymnings och en effektiv räddningsinsats. Det finns otaliga exempel i samhället där personer tillsynes oförklarligt har startat bränder i portgångar och trapphus. Det som inte finns i trapphuset går inte att tända på.

2. Det är absolut förbjudet att använda kolgrillar på balkongerna
    -Varför?
    Brinnande/glödande kol utgör en betydande brandrisk.

3. Dörrarna till våningsplan, trapphus, vindskontor och källarkontor får inte lämnas öppna.
    -Varför?
    Dörrarna skall hindra och försena spridning av en eventuell brand.

Ansvar

Föreningen har det övergripande ansvaret för brandskyddet.

Den enskilde kan komma att ställas till ansvar för sådana förhållanden som kan anses ha förorsakat eller förvärrat en skada.